Cultuur en erfgoed

Thema

Thema

Cultuur en erfgoed

Het tijdperk is definitief voorbij dat online een sluitpost was voor veel culturele organisaties. Gelukkig maar. Toch zitten culturele instellingen vaak nog met de vraag hoe ze online en offline elkaar kunnen laten versterken.

Vaak wordt geworsteld met de vraag of online puur een handig verkoop- en servicekanaal moet zijn of juist een waarde toevoegende schakel in de klantreis. We zien organisaties die er in slagen hier een heldere strategische keuze in te maken grote stappen maken in hun online resultaten.

Van ontsluiten naar verbinden

Zicht werkt al meer dan 10 jaar voor musea en archieven. Wij helpen organisaties bij de transitie van ‘collectie beheerder’ naar ‘inspirerende verteller’ door verder te gaan dan alleen maar een centrale ontsluiting van een collectie, door o.a. de objecten uit de collectie te verbinden met andere content.

Raken met verhalen

Bezoekers willen naast geïnformeerd, ook geraakt en geïnspireerd worden. Een verhaal werkt goed om de gebruiker te verleiden, vast te houden en te betrekken bij de inhoud. Een verhaal spreekt tot de verbeelding en kan verschillende objecten, gebeurtenissen, plaatsen en gebruikers met elkaar verbinden.

Drempels verlagen

In het brede culturele aanbod is het van belang drempels weg te nemen. Dus is het van belang te weten wat mensen tegenhoudt een bezoek te brengen of om terug te keren.

Tickets verkopen

Waar de verkoop van series en abonnementen voorheen een aanzienlijk deel van de omzet genereerde, lijkt men zich tegenwoordig minder vast te willen leggen en is de verkoop van losse tickets nog belangrijker geworden.

Online kaartverkoop voor cultuur

Online kaartverkoop voor cultuur

Sinds 2010 is Zicht actief op het gebied van online kaartverkoop. We zijn verantwoordelijk voor de kaartverkoop van onder andere het Concertgebouw in Amsterdam en het Internationaal Filmfestival Rotterdam. De afgelopen jaren hebben we onder het label TicketTrigger onze oplossing verder ontwikkeld tot concrete softwareproducten.

Vraag onze whitepaper aan

Wil je onze whitepaper lezen met de laatste online ontwikkelingen in musea, stuur dan een e-mail naar Seb.

Seb van Deursen Managing partner & Creative director