Cultuur & erfgoed

Het tijdperk is definitief voorbij dat online een sluitpost was voor veel culturele organisaties. Gelukkig maar. Toch zitten culturele instellingen vaak nog met de vraag hoe ze online en offline elkaar kunnen laten versterken.


Vaak wordt geworsteld met de vraag of online puur een handig verkoop- en servicekanaal moet zijn of juist een waarde toevoegende schakel in de klantreis. We zien organisaties die er in slagen hier een heldere strategische keuze in te maken grote stappen maken in hun online resultaten.

Van ontsluiten naar verbinden

Zicht werkt al meer dan 10 jaar voor musea en archieven. Wij helpen organisaties bij de transitie van ‘collectie beheerder’ naar ‘inspirerende verteller’ door verder te gaan dan alleen maar een centrale ontsluiting van een collectie, door o.a. de objecten uit de collectie te verbinden met andere content.

Op de website van het Kröller-Müller Museum verbinden we in een uitgebreide tijdlijn op basis van een long story format geschiedenis en collectie van het museum. Bekijk de tijdlijn

Raken met verhalen

Bezoekers willen naast geïnformeerd, ook geraakt en geïnspireerd worden. Een verhaal werkt goed om de gebruiker te verleiden, vast te houden en te betrekken bij de inhoud. Een verhaal spreekt tot de verbeelding en kan verschillende objecten, gebeurtenissen, plaatsen en gebruikers met elkaar verbinden.

De bekroonde website Het Geheugen van Brabant is een goed voorbeeld van het toepassen van verhalen. Bekijk de BHIC website

Drempels verlagen

In het brede culturele aanbod is het van belang drempels weg te nemen. Dus is het van belang te weten wat mensen tegenhoudt een bezoek te brengen of om terug te keren.

Met het Concertkompas dat we ontwikkelden voor bezoekers van de website van Het Concertgebouw halen we drempels weg door bezoekers op basis van een aantal voorkeuren te voorzien van tips voor passende concerten. Naar case

Tickets verkopen

Waar de verkoop van series en abonnementen voorheen een aanzienlijk deel van de omzet genereerde, lijkt men zich tegenwoordig minder vast te willen leggen en is de verkoop van losse tickets nog belangrijker geworden.

Voor Concertgebouw Brugge ontwikkelden we op basis van onze jarenlange ervaring met de verkoop van tickets een volledig geïntegreerde en maximaal converterende bestelflow. Bekijk website

Zicht werkt al meer dan 10 jaar voor musea, theaters, concertzalen, festivals en erfgoedinstellingen. We begrijpen wat er speelt in de markt en we kennen de tendensen. Graag delen we deze kennis met je!

Vraag onze gratis whitepaper 'Online kansen voor musea' aan

Wil je onze whitepaper lezen met de laatste online ontwikkelingen in musea, stuur dan een mail aan Seb

Vraag onze gratis whitepaper 'Online kansen voor musea' aan