Menu
Blog

Kaartverkoop voor IFFR met TicketTrigger

4 mei 2016

Met 1.200 films op 37 locaties in 12 dagen tijd, is het Internationaal Film Festival Rotterdam een van de grootste filmfestivals ter wereld. Zicht online verzorgde de techniek om de online kaartverkoop van het festival mogelijk te maken.

Samenwerking op topniveau

Voor de tweede keer gebruikte IFFR het SRO4 ticket systeem van TopTix voor de kaartverkoop. Dit zeer uitgebreide systeem wordt gebruikt voor de backoffice, de kassa, pasuitgifte, scanners etc. De online afhandeling van de kaartverkoop was ook in 2016 in handen van Zicht online. Wij hebben hiervoor het door ons voor SRO4 ontwikkelde TicketTrigger platform ingezet. Het IFFR heeft een nieuwe site laten ontwikkelen door IN10 en Burst, Zicht bracht hier de ticketing kennis en ervaring in en zorgde voor een uitgebreid en perfect integreerbaar bestelproces met accountschermen, ticket download en custom features. De in 2014 gerealiseerde koppeling met SRO, via TicketTrigger, met Fiona heeft ook in 2016 zijn diensten bewezen.

Snelheid, gebruiksgemak en piekverkoop

Makkelijk en snel bestellen van veel kaarten, ook mét korting voor je mede IFFR Tiger Friends was een belangrijke wens van de organisatie. Kaarten kopen voor elkaar Om dat te kunnen realiseren hebben we de nieuwe mogelijkeheden van SRO4 benut. Dit jaar kon je een groep vrienden samenstellen en voor al deze vrienden kaarten kopen. De vrienden konden deze kaarten zelf in hun account vinden en als Apple Wallet / Passbook downloaden.

De IFFR fans staan bekend om hun liefde voor films én de wens om zo snel mogelijk na de start van de verkoop al hun kaarten te willen kopen. Om een stabiele en toch ook snelle start-kaartverkoop te realiseren hebben wij de hele keten van website integratie t/m het afrekenen tegen het licht gehouden en op vele punten verbeteringen doorgevoerd.
Dit resulteerde in een spectaculaire stijging van de performance tijdens de piekmomenten, uiteraard met behoud van de flexibiliteit. We waren in staat om near-realtime de verkoopstatus en de beschikbaarheid (is hij te koop en zijn er nog kaarten) van alle 1.200 voorstellingen op de site te plaatsen, waarbij deze informatie ook nog eens afhangt van de lidmaatschappen van de bezoekers.

Als extra vangnet gebruikten we het Queue-it systeem om de bezoekersstroom naar het kaartverkoop gedeelte te reguleren. Dat is zeer goed bevallen. De start-kaartverkoop liep helemaal vlekkeloos en sneller dan verwacht, dit leverde tal van positieve reacties op. Kaarten kopen voor elkaar

Om snel en makkelijk losse kaartjes te kopen introduceerden we dit jaar de quest checkout. Dat maakt het mogelijk om met alleen je e-mailadres kaartjes te bestellen. In combinatie met de Facebook-login was dit een hele gemakkelijke verkoopflow. Kaartjes printen was niet meer nodig met de passbook-tickets.

Op naar 2017

De zomer is nog niet begonnen, maar we zijn al weer bezig met de voorbereidingen voor het volgende filmfestival. We gaan de diensten aan het publiek en de professionele bezoekers uitbreiden om een aantal zaken nog makkelijker te maken. Hiervoor luisteren we goed naar de feedback van de filmfans, de wensen van de IFFR organisatie en nemen we nieuwe mogelijkheden van SRO mee.
Er zal onder andere gewerkt worden aan verdere integratie van de diverse IFFR platformen zodat professionals en vrijwilligers overal met één inlog terecht kunnen.

Bekijk op de website van TicketTrigger een uitgebreide case over het IFFR.