Hoe word je verliefd op een design?

Hoe word je verliefd op een design?

Danielle Enzler
Danielle Enzler - 19 mei 2016
Maira Gallardo

Hoe zorgen ontwerpers ervoor dat je een emotionele klik maakt met een merk of product? Wij laten je zien hoe je de klikkansen kunt vergroten.

Veel aandacht in het ontwerpproces gaat uit naar het interactie- en visuele ontwerp. Is het gebruiksvriendelijk en functioneel? Ziet de website er mooi uit en komt de huisstijl goed naar voren? Maar om iemand echt verliefd te laten worden op een merk is meer nodig. In deze blogpost laten we zien hoe je de kansen op een emotionele klik met de doelgroep vergroot door emotie centraal te stellen in het ontwerpproces.

Voeg emotie toe aan het ontwerp

Volgens Don Norman zijn er 3 niveaus te onderscheiden in een ontwerp. Het derde (vaak vergeten) niveau is ‘emotie’. Hij heeft het onderstaande model gecreëerd waar de 3 niveaus in terugkomen.

Model: Don Norman – 3 levels of design appeal

 Bekijk je design vanuit drie niveaus, volgens Don Norman

  • Visceral level (Intuïtieve niveau)
    De eerste indruk van de gebruiker. Hoe ziet de website eruit en hoe voelt de website aan. Hierbij spelen de persoonlijke en culturele achtergrond een rol.
  • Behavioral level (Gebruikersniveau)
    De gebruikerservaring. Hoe functioneert de website? Kom je als gebruiker gemakkelijk bij het einddoel?
  • Reflective level (Reflecterende niveau)
    De gebruiker zal in dit stadium nadenken of het merk bij hem past en of hij zich er prettig bij voelt. Toepassingen van de volgende punten in het design van de website helpen hierbij:
    • Plezier;
    • Doeltreffend;
    • Aantrekkelijk; en
    • Memorabel

Zorg dat je persona’s emoties hebben

In het ontwerpproces is het gebruikelijk dat er een persona en mental model gemaakt worden. Hierin kun je je al richten op de emoties van de gebruiker. De piramide van Maslow kan je ook houvast geven:

  
Piramide van Maslow – Behoeften van de mens vs. Behoeften van de websitebezoeker


Elk niveau van de Piramide van Maslow kun je gelijk stellen aan een behoefte van de websitebezoeker. Je moet eerst aan de basisbehoeften voldoen, voordat je emoties op kan wekken die gelden voor de top van de piramide. Wanneer je bij een websitebezoeker plezier wil oproepen, moet de site eerst ook als functioneel en betrouwbaar worden ervaren. Een ontwerper is met het webdesign gelaagd de emoties aan het stapelen. Zo ontstaat er een uniek design waarmee een merk zich kan onderscheiden in de markt.

In het kort

Een logische interactie binnen een mooie huisstijl alleen is niet voldoende voor een succesvol online merk. Let op de emoties die je wil opwekken vanuit het merk (3 levels of design appeal) en zorg dat deze aansluiten op de emoties van de doelgroep (mental model).

Credits
Foto door  Maira Gallardo