Strategie

In welke fase van digitale transitie jouw organisatie ook zit: de basis van online succes is nog altijd een goed plan. Zicht adviseert, geeft richting én zorgt voor de praktische invulling.

Het behalen van online resultaat

Het ontwikkelen van een online strategie is niet ingewikkeld of duur. De meeste organisaties hebben namelijk wel de ambities helder en de eigen doelstellingen op een rijtje. Het ontbreekt echter alleen aan de kennis en de ervaring om de eigen visie om te zetten naar een aanpak om online de gewenste resultaten te bereiken. En dat is precies waar een online strategie over gaat: de manier waarop we middellange - en lange termijndoelen willen gaan behalen met de inzet van online kanalen. Vanuit onze ervaring geven we richting en ondersteunen we organisaties om een goede strategie op te zetten.

Het belang van een online strategie

De online platforms die we ontwikkelen, nemen bij onze opdrachtgevers een centrale positie in binnen de digitale infrastructuur en marketingstrategie. We zien een website, webshop, intranet of app dan ook als een belangrijk strategisch instrument voor organisaties om meer inkomsten te genereren, kostenefficiënter te werken en doelgroepen in beweging te brengen. Om dit te realiseren en effectief in te zetten, is een strategie nodig. Een plan om koersvast én met focus aan de slag te gaan.

Zo bepalen we de koers

Een online strategie begint met weten wie je bent, wat je wil bereiken en waar je over 3 jaar wil staan. Tegelijkertijd wil je ook volledig begrijpen waar je klant, publiek of cliënt behoefte aan heeft, wat hen beweegt en waarom ze bij je kopen, lid of cliënt bij je zijn. We bepalen de online strategie door informatie te verzamelen, ideeën te vormen en samen beslissingen te nemen. Een strategie bestaat uit de volgende bouwstenen:

  1. Lange termijn koers en ambities
    Een nieuwe website zetten we vaak neer voor zo'n 3 tot 5 jaar. Voor alle betrokken partijen is het goed om te weten wat de stip op de horizon is om gedurende die periode naartoe te werken. Hoe beweegt de markt zich en hoe kijkt de doelgroep over 3 jaar naar het product? 
     
  2. Identiteit en branding
    De missie en propositie moeten helder zijn. De kernwaarden scherp en onderscheidend. Zelf hanteren we graag The Golden Circle als model waarin je als organisatie wordt gedwongen  tot de essentie van het bestaansrecht van je organisatie te komen. 

  3. Behoeften van de doelgroep
    Door onze UX-ontwerpers een belangrijke rol te geven in onze strategische fase, zijn we instaat om een concept te ontwikkelen waarbij de belangen van de gebruiker en de belangen van de organisatie bij elkaar komen. Zo’n win-win situatie zien we als basisvoorwaarde voor een succesvolle website. Lees meer over UX-design.

    klantbehoeften en gebruikersbehoeften
  4. Marketingstrategie en doelstellingen
    Bij het ontwikkelen van een website en platform, is het belangrijk om vooraf een plan te bedenken over hoe traffic te genereren, hoe bezoekers te converteren naar betalende klanten en hoe klanten te verleiden om opnieuw te bestellen? Zo'n plan noemen we een online marketing strategie en conversiedoelen spelen hier een belangrijke rol in. 

  5. Inzet van kanalen en campagnes
    Als online bureau zijn we in onze output uiteraard gefocust op online middelen. Maar in de eerste fase kijken we graag ook verder dan dat. Denkend vanuit centrale doelstellingen bekijken we samen hoe we online optimaal kunnen laten aansluiten en samenwerken met andere kanalen.

  6. Logica van de back-office en de te koppelen business software
    Op het moment dat jouw website of portaal gekoppeld is met andere software en een integraal onderdeel is van je business, wil je kunnen vertrouwen op een duurzame en schaalbare oplossing. We bieden uitgebreide mogelijkheden m.b.t. de uitwisseling van data tussen de website en software van derden. Lees meer over onze techniek en koppelingen.

Hoe werken we met je samen?

Onze strategen weten wat er speelt in de markt en in specifieke sectoren en kennen de ontwikkelingen. Maar omdat elke organisatie toch weer anders is werken we in deze strategische fase graag samen met specialisten uit de organisatie waar we voor werken of externe experts. Zo zetten we samen een stevig fundament neer voor nu en de toekomst. 

online strategie teamWe schrijven geen strategisch plan, maar vormen de strategie samen met het projectteam van de opdrachtgever in één of meerdere sessies.  Op basis van de sessies weten de verschillende disciplines wat er moet gebeuren om de strategie te concretiseren naar bijvoorbeeld een technische architectuur, interactie ontwerp of visual design. We zetten bij deze fase in op een agile en lean samenwerking waarbij we ons richten op de inhoud van de strategie en de concretisering in plaats van het uitgebreid documenteren van de te volgen strategie in een rapport.

Lees over hoe we online strategie vertalen naar een concrete oplossing in ons UX design traject of lees meer over ons proces.