Een festival over het leven van Mahler

Het Concertgebouw Amsterdam

Een festival over het leven van Mahler

  • Festival
  • Kaartverkoop
  • Storytelling

Na 100 jaar opnieuw Mahler

Het eerste Mahler festival vond in 1920 plaats in Het Concertgebouw. 100 jaar later, in 2020, gaat de derde editie plaatsvinden. Dit belooft een bijzonder festival te worden waar je als liefhebber van Mahler bij moet zijn. Het startpunt van de meeste bezoekers is de speciale festival website die we ontwikkelden voor Het Concertgebouw.

Na 100 jaar opnieuw Mahler

Een festival met diepgang

De website zet het festival neer als een écht festival met een eigen visuele identiteit. Je kunt er tickets kopen en tijdens het festival ‘live streams’ bekijken. Een bijzonder onderdeel van deze website is een tijdlijn die je langs belangrijke momenten uit het leven van Mahler leidt. De diepgraver kan op deze manier ontdekken hoe de symfonieën tot stand zijn gekomen. Om een speelse noot toe te voegen aan al die diepgang, hebben we subtiele animaties aan de achtergrond toegevoegd om het universum tot leven te laten komen.

Een festival met diepgang

Een flexibel CMS om mee te bewegen met het festival

Een festival kent verschillende stadia (aankondiging, voorverkoop, verslaglegging, terugblik). Het CMS biedt de flexibiliteit om de homepage hierop aan te passen. Tijdens de looptijd van het festival is er bijvoorbeeld bij de doelgroep meer behoefte aan praktische informatie en het bij Het Concertgebouw de behoefte om de laatste kaarten te verkopen. In het CMS kun je eenvoudig de verschillende onderdelen aanpassen en van volgorde veranderen.

Een flexibel CMS om mee te bewegen met het festival

Informatie uit de centrale database

Om geen werk dubbel te doen, maakt de website zoveel mogelijk gebruik van bestaande concertinformatie uit de database van Het Concertgebouw. Deze data komt direct uit SRO via onze TicketTrigger oplossing. Met deze aanpak kunt je als organisatie eenvoudig een festival website realiseren zonder data dubbel in te voeren en actueel te houden.

Informatie uit de centrale database

De stap van magazine naar online identiteit

Een eerder gepubliceerd print magazine, ontworpen door Studio Vondst, hebben we in het designproces als grafisch startpunt genomen. We gebruiken het heelal en sterrenbeelden als metafoor voor de rijke ideeënwereld van Mahler. Dit universumhebben we tot leven gebracht in het webdesign.

De stap van magazine naar online identiteit
Een festival als marketingstrategie?

Een festival als marketingstrategie?

Dat concertzalen festivals organiseren is een groeiende trend. Een festival spreekt een brede doelgroep aan. Op een festival is er voor iedereen wel wat te zien of te doen. Daarnaast geeft een festival met een tot de verbeelding sprekend verhaal losse events samenhang en zet het aanbod daarmee stevig in de markt. Een festival weet meer aandacht en free publicity te genereren dan een gemiddeld los concert.

Meer weten?  Neem contact op met Seb van Deursen.

Onder de motorkap

  • Framework Symfony
  • CMS Maatwerk met Sonata als basis
  • Koppeling Via CMS Concertgebouw uit SRO
De waarde van musea onder de aandacht brengen
Bekijk case

De waarde van musea onder de aandacht brengen

Museumvereniging
Het online maandblad voor liefhebbers van klassieke muziek
Bekijk case

Het online maandblad voor liefhebbers van klassieke muziek

Preludium