De waarde van musea onder de aandacht brengen

Museumvereniging

De waarde van musea onder de aandacht brengen

  • branchevereniging
  • kennisdelen
  • huisstijl implementatie
Museumvereniging

De belangen behartigen van musea

De Museumvereniging is de brancheorganisatie van musea in Nederland. De Museumvereniging streeft naar een positief imago van musea, een hoge kwaliteit van de branche en een groot en divers museumpubliek.

Heroriënteren op de rol van de corporate website

In 2017 is de strategie ingezet om de verschillende doelgroepen niet meer te bedienen met 1 website, maar elk met een eigen website. Aan Zicht is gevraagd om invulling te geven aan de corporate website die journalisten, politici en beleidsmakers de waarde van musea onder de aandacht moet brengen. Zicht heeft samen de Museumvereniging de nieuwe rol van de corporate website in de communicatiemix vastgesteld en de boodschap richting de doelgroep aangescherpt.

Heroriënteren op de rol van de corporate website

De waarde van musea bewijzen

Centraal staat de boodschap dat musea een, vaak onderschatte, maatschappelijke en economische waarde hebben. En dat het dus loont om bijvoorbeeld als gemeente te investeren in een sterk museaal aanbod. Om deze claim te onderbouwen met feiten en actuele voorbeelden, hebben we nieuwsberichten en publicaties een belangrijke rol gegeven op de website.

De waarde van musea bewijzen
Nieuwe huisstijl vertalen naar online

Nieuwe huisstijl vertalen naar online

Naast de uitdaging om de boodschap beter over het voetlicht te brengen, hebben we voor deze opdracht gewerkt met een compleet nieuwe huisstijl die is ontwikkeld door het ontwerpbureau Lava. Een kleurrijke huisstijl met veel grafische elementen waarbij we de juiste interpretatie voor online moesten verkennen in het voortraject. We zijn er in geslaagd om de grote typografie en dominante grafische elementen door te vertalen naar web zonder lomp te worden.

Koppelingen met externe systemen

Om een overzicht van alle aangesloten musea te tonen is er een koppeling gemaakt met het CRM-systeem van de Museumvereniging. Ook is er een koppeling gemaakt met Meltwater om extern nieuws te tonen in het nieuwsoverzicht. Publicaties en eigen nieuws-items worden gewoon in het CMS beheerd.

Bekijk de website zelf op www.museumvereniging.nl

Koppelingen met externe systemen

Meer weten over deze case?

Paul vertelt je graag meer over wat we kunnen betekenen voor belangen- en ledenorganisaties. 

Paul Traas Managing partner
Ontdek de ultieme symfonische muziekavond
Vorige

Ontdek de ultieme symfonische muziekavond

Koninklijk Concertgebouworkest
Een avondje uit in het Concertgebouw begint online
Volgende

Een avondje uit in het Concertgebouw begint online

Het Concertgebouw Amsterdam