Menu
Cases

Stel je eigen tentoonstelling samen

Logo Mix Match Museum

Opdrachtgever

Musea in Nederland

Bekijk live

www.mixmatchmuseum.nl

Lees meer over

Kunst & Erfgoed

Op deze website stelt de bezoeker zelf een tentoonstelling samen. Het publiek kiest uit 300 objecten die afkomstig zijn uit 6 musea. De ingezonden selecties vormen de basis van de 6 exposities die bij de deelnemende musea te zien zijn.

6 musea

300 objecten

6 tentoonstellingen

Case Mix Match Museum

Maak je eigen tentoonstelling

Bij Mix Match Museum wordt het publiek uitgedaagd om uit een collectie van 300 objecten een eigen tentoonstelling samen te stellen. De objecten zijn afkomstig uit 6 verschillende musea die elk op hun eigen manier beeldende kunst, geschiedenis, techniek en erfgoed laten zien. Uniek aan dit project is dat niet de musea zelf, maar bezoekers dwarsverbanden leggen tussen de collecties. De ingezonden selecties (inclusief toelichting) dienen als inspiratie voor de musea die toewerken naar ‘6 user generated exposities’.


Met elkaar in gesprek

Naast de mogelijkheid om je eigen tentoonstelling te maken, geven curatoren en conservatoren inzicht in hoe de tentoonstelling tot stand komt. De bezoeker kan op de keuzes die de curator of conservator maakt reageren. Zo wordt het publiek ook na het inzenden van een eigen selectie, betrokken bij het eindproduct. Zo creëren de musea niet alleen een goed klimaat voor co-creatie, ook staan ze op deze manier dichter bij het publiek doordat ze hun menselijke kant laten zien.

De (online) interactie kleurt het merk

Mix Match Museum laat zien dat niet alleen de collectie en het gebouw bepalend zijn voor de merkbeleving van een museum, juist de wijze waarop het museum de interactie met het publiek aangaat buiten de muren van het museum zorgt voor: naamsbekendheid, merkvoorkeur, merkbetrokkenheid en merkloyaliteit.Dat hoeft niet altijd zo ver te gaan als publieksparticipatie of co-creatie. Een videoplatform zoals we voor ArtTube maakten draagt hier ook aan bij.

Zicht stond samen met het Kröller-Müller Museum aan de basis van dit concept. In 2010 ontwikkelden we het platform ‘Expose’ dat leidde tot de eerste grootschalige user generated expositie in Nederland. Zicht won met het online platform en campagne een Dutch Interactive Award.