Menu
Cases

Bouwen aan een collectief geheugen

Logo BHIC

Opdrachtgever

Het Brabants Historisch Informatie Centrum (BHIC)

Bekijk live

www.bhic.nl

Lees meer over

Kunst & Erfgoed

Verhalen van onderzoekers, geschiedkundigen en natuurlijk van Brabanders zelf staan op dit platform centraal. Bezoekers worden verleid hun eigen herinneringen te delen in verhaalvorm. Door deze content een prikkelende en interactieve online omgeving neer te zetten, wekken we het verleden tot leven.

IVI Award Meest innovatieve project op het gebied van informatie

5.000 verhalen staan op dit moment online

200.000 historische foto’s kun je hier bekijken

3.000.000 oude persoonsgegevens kun je doorzoeken

1.700 archieven en collecties worden met dit platform ontsloten

Case BHIC

Brabant vertelt over vroeger

Het Brabants Historisch Informatie Centrum (BHIC) beheert ruim 1.500 archieven en collecties. Op de website kun je met het materiaal uit de archieven verhalen vertellen over het Brabant van vroeger. De verhalen die ontstaan (nu al meer dan 5.000) maken de aanwezige documenten, foto’s en persoonsgegevens relevanter doordat ze in een context worden geplaatst. Een archief gaat op deze manier over jouw eigen familie, een herinnering of de straat waar je woonde.


Waardevolle informatie

De verhalen die op het platform ontstaan zijn niet alleen belangrijk om de gebruiker te vermaken, vast te houden en te betrekken bij de inhoud. De verhalen en de discussies zijn ook van waarde om de informatie van het archief aan te vullen en te verbeteren. Ook wisselen de bezoekers van de website onderling informatie uit en worden vragen beantwoord over bijvoorbeeld stamboomonderzoek. De site kan zich met recht ‘Het Geheugen van Brabant’ noemen.


De community centraal

Het digitaliseren van de collectie heeft de afgelopen 10 jaar bij de meeste archieven in Nederland veel aandacht gekregen. Toch zijn er maar weinig archieven die bij het ontsluiten van de collectie de behoeften van de doelgroep centraal durven te stellen. Te vaak stopt het bij het doorzoekbaar maken van de beschikbare documenten, foto’s en persoonsgegevens. Bij dit project is een andere benadering gekozen. Op het platform van BHIC staat het faciliteren van de community centraal om zo de geschiedenis voor een brede doelgroep tot leven te wekken (ongeveer 50.000 unieke bezoekers per maand).

Dit is tot nu toe de beste, mooiste en duidelijkste site die ik ooit in archievenland gezien heb.
Een dikke gouden 10 Een bezoeker van de BHIC website

Meest innovatieve project

In 2014 ontving het platform de IVI Award en werd daarmee het meest innovatieve project op het gebied van het ontsluiten van informatie.

“BHIC doet ook daadwerkelijk aan crowdsourcing, op natuurlijke wijze vervlochten met de bestaande site. Een profiel is ook echt een plek om kennis en content in te brengen. De site is daarmee een inspiratiebron voor de landelijke infrastructuur.” – aldus het juryrapport.

Het zijn volgens de jury niet zozeer de toegang tot digitaal bronnenmateriaal en zoekmachines die bij hen in het oog zijn gesprongen, maar juist de interactieve, digitale (samen)werking tussen bezoeker/onderzoeker en archivaris. Dus het feit dat geschiedenisliefhebbers verhalen insturen, reageren op het forum, elkaar helpen en tips geven; die community rond het BHIC maakt de nieuwe website ‘Geheugen van Brabant’ zo bijzonder.

Logo IVI award