Zoeken naar unieke en relevante merkwaarden

Zoeken naar unieke en relevante merkwaarden

Daniel Plazier
Daniel Plazier - 6 juni 2016

We zijn bij het ontwikkelen van een website altijd op zoek naar unieke en relevante kenmerken van een merk zodat we een waardevolle online beleving kunnen creëren. Die relevante en unieke merkwaarden bepaal je niet zo maar. Daar gaat wat denkwerk aan vooraf. We laten je zien welke werkvorm we daarvoor gebruiken.

Los komen met een creatieve werkvorm

We gebruiken bij Zicht vaak een werkvorm waar we samen met de opdrachtgever de persoonlijkheid van een organisatie (of merk) bepalen. Om los te komen van een abstracte bedrijfsmissie of te algemene waarden zoals: duurzaam en transparant, zetten we een creatieve werkvorm in. 

Kaarten als gespreksstarter

In de werkvorm ga je samen met de opdrachtgever bepalen welke waarden en persoonlijkheden passen bij de organisatie. Het gaat daarbij vooral om de toelichting erop en de discussie die erop volgt met de deelnemers. De kaarten moet je dan meer zien als creatieve gespreksstarter dan dé definitie van het merk.

Kaarten als gespreksstarter

Waarden en karakters

Om de identiteit vanuit verschillende perspectieven te bekijken, zetten we naast de waardenkaarten ook karakterkaarten in. Dit zijn afbeeldingen van bekende personen die een bepaalde persoonlijkheid vertegenwoordigen. Omdat personen nóg concreter zijn dan waarden in tekst, wordt de discussie een stuk interessanter. Hoe groei je bijvoorbeeld van één merk dat aanvoelt als Doctor Phil naar een merk dat aanvoelt als Oprah Winfrey? Of stel de vraag waarom de kaart met Matthijs van Nieuwkerk juist door niemand wordt gepakt.