Wat is SEO (zoekmachineoptimalisatie)?

Wat is SEO (zoekmachineoptimalisatie)?

Daniël Granja Baltazar
Daniël Granja Baltazar - 7 februari 2018

Bij het optimaliseren van een website voor zoekmachines komt heel wat kijken. In een serie van 5 korte artikelen gaan we in op alle ins en outs uit van zoekmachineoptimalisatie (SEO).

SEO, een term die tegenwoordig onlosmakelijk verbonden is aan het bouwen en onderhouden van een website. Maar wat is SEO eigenlijk, en hoe werkt het? SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. In dit artikel introduceren we wat er wordt verstaan onder zoekmachineoptimalisatie.

 

Zoekmachines indexeren iedere webpagina, incl. alle interne en externe links. Dat doen ze door middel van crawlers. Al deze geïndexeerde informatie wordt vervolgens georganiseerd en gerangschikt volgens een bepaald (geheim) algoritme. Bij Google is deze rangschikking beter bekend als de Google Quality Score. Wanneer iemand vervolgens een zoekopdracht invoert, zal de zoekmachine de meest relevante websites die zijn geïndexeerd bovenaan de zoekresultaten weergeven. Het doel van de zoekmachine is namelijk om het best passende antwoord te geven op de zoekopdracht van de gebruiker.

De mate waarop een webpagina goed scoort in een zoekmachine wordt bepaald door een aantal zaken:

  • Content: goed geschreven, relevante content die de vraag of het probleem van de gebruiker beantwoordt of helpt oplossen. Als je content niet goed is, zul je niet makkelijk gevonden worden. 

  • Techniek: het is belangrijk dat je website gebruikmaakt van technieken die goed indexeerbaar zijn. Voorbeelden hiervan zijn het toepassen van semantisch correcte HTML, goede URL's en bijvoorbeeld sitemaps. 

  • Autoriteit: links van en naar interne en externe (betrouwbare) pagina’s zijn belangrijk voor het verhogen van de score van een website in de zoekmachinerankings.

Zelf beginnen met SEO

Als je zelf begint met SEO, is het belangrijk om de volgende twee punten op orde te hebben:

Goede content

Zoekmachines moeten kunnen ‘lezen’ waar de inhoud van een website over gaat, zodat kan worden beoordeeld of de website wel of niet relevant is voor de ingevoerde zoekopdracht. Breng een goede hierarchie aan met koppen en subkoppen, gebruik de goede paginatitels en zorg ervoor dat alles "lekker leest". 

Goede gebruikerservaring

Gebruikers moeten snel en eenvoudig de juiste informatie op je website kunnen vinden. Dit zit bijvoorbeeld in logische navigatie en mobielvriendelijkheid, maar ook snelheid is erg belangrijk. Een goede gebruikservaring is cruciaal voor het verkrijgen van een hoge ranking in de zoekresultaten.

Pas wanneer een website goede content heeft, goed indexeerbaar is én een goede gebruikservaring weet te bieden, is het tijd om aan de slag te gaan met linkbuilding. Dit proces van het toevoegen van externe links naar een website zal veel tijd vergen, maar er tevens voor zorgen dat de Quality Score van de website nog verder wordt verbeterd.

In het volgende SEO-artikel leggen we uit hoe Google precies te werk gaat bij het indexeren van een website.