UX Design bij Zicht

UX Design bij Zicht

Seb van Deursen
Seb van Deursen - 30 oktober 2018

Wat maakt een design tot een goed design? En hoe creëer je als bureau een eigen ontwerp-signature? Deze vragen stellen onze opdrachtgevers vaak bij de aanvang van het designproces. Naar ons idee is dat een kwestie van het toepassen van een slim proces en het trouw blijven aan eigen vuistregels voor het ontwerp. Hieronder een kijkje in onze UX keuken.

Proces

Een UX design proces raakt aan meerdere disciplines.  Om het behapbaar te maken, delen we het proces op in een aantal in elkaar overvloeiende fases.  Per project geven we invulling aan elk van deze fases en kan het accent anders liggen. Wat constant blijft is onze drive om uiterst gebruiksvriendelijk en toonaangevend design te maken. Meer weten over ons designproces? Eerder schreven we een blogpost over onze UX sprint.

Onze design principes

Elke klant en elke klantvraag is uniek en verdient een eigen design oplossing. Een oplossing die als een maatpak past bij de organisatie en die ook een directe uiting is van de merkwaarden.  Maar ook een oplossing die nauw aansluit bij de wereld en de behoeften van de doelgroep.  Ondanks al deze verschillen in oplossingen is ons werk wel degelijk te karakteriseren. Dat komt omdat we altijd een aantal basis design-principes toepassen in onze designs. Wat maakt een goed design?

1. Van 'pixel perfect' naar 'pixel purpose'

In plaats van elke pixel oppoetsen totdat ie glanst zorgen we liever dat elke pixel ook werkelijk een bijdrage levert aan de merk- , communicatie- en conversiedoelstellingen van de pagina, site of applicatie.

2. Opgeruimd staat netjes scoort beter

Design is de kunst van het weglaten. Want overzichtelijke en goed geordende websites maken het bezoekers makkelijker informatie of boodschap op te nemen.

3. Design als gids

Een design is pas echt af als ‘t eenvoudig oogt. Maar belangrijker nog dat het design jou als bezoeker op intuïtieve wijze door het scherm leidt.

4. Beleving in het staartje

We geloven niet zo in de animatie om de animatie. Liever voegen we experience toe om de communicatie te versterken door toepassing van subtiele micro-animaties.

5. Ontsnappen aan het grid

Een scherm heeft een grid nodig om kadans te realiseren.  Maar een scherm heeft ook karakter nodig! En dat doen we door dan het juist weer uit het grid te breken. Een kwestie van balans!

Hoe herken je een Zicht design?

Wat wel:
Doordacht, positief,  inspirerend, eigentijds en stijlvol.

Wat niet:
Ontoegankelijk, controversieel, schreeuwend, experimenteel en te slick.

 

Trek in meer design van Zicht?

Seb kan je meer vertellen over ons proces en visie op design.

Seb van Deursen Managing partner & Creative director