User experience en SEO

User experience en SEO

Daniël Granja Baltazar
Daniël Granja Baltazar - 27 februari 2018

Bij het optimaliseren van een website voor zoekmachines komt heel wat kijken. In deel 4 van onze vijfdelige reeks over SEO beschrijven we de raakvlakken tussen user experience (UX) en zoekmachineoptimalisatie, en hoe je aan de hand van 7 praktische tips de gebruiksvriendelijkheid van jouw website kunt verbeteren.

User experience en SEO zijn niet los van elkaar te zien. User experience, ook wel UX of gebruikservaring genoemd, is een belangrijke factor waarop Google de relevantie van jouw website ten opzichte van een bepaalde zoekterm beoordeelt. Een website dient dus niet alleen relevante content te bieden, maar moet ook een prettige in het gebruik zijn. Dat betekent dat websites zich minder moet gedragen als een opdringerige Mediamarktverkoper die een product of dienst door iemands neus wil boren. In plaats daarvan moet je relevante antwoorden weten te geven op de vragen die jouw bezoekers hebben.

Er zijn een aantal belangrijke UX-factoren die impact hebben op de ranking van de zoekresultaten van jouw website. Dit zijn de 7 belangrijkste:

Websitelaadtijd

Dit is een van de belangrijkste aspecten. Een website moet snel geladen worden. Houd een maximale laadtijd van 3 seconden aan als vuistregel. Dit beschreven we eerder al in het artikel Google-ranking verbeteren met SEO.

Tip: Hoe snel is de laadtijd van de website van directe concurrenten? Zorg dat je website minstens net zo snel is als die van hen. Bedraagt de laadtijd van je website meer dan 3 seconden? Probeer deze dan bijvoorbeeld te verkleinen door de afbeeldingen die worden gebruikt te comprimeren. Dit kan al gauw een besparing van 25-35% opleveren.  

Mobielvriendelijkheid

Een website moet vandaag de dag een design hebben dat geschikt is voor mobiele devices. Bezoekers moeten een website op al hun apparaten (desktop, laptops, tablets en smartphones) kunnen bezoeken. Hier gingen we in Google-ranking verbeteren met SEO al uitgebreider op in.

Tip: Als je website nog niet geschikt is voor weergave op apparaten met een kleiner scherm, zorg er dan voor dat dit zo snel mogelijk het geval is. Met de aankomende Google speed update in het vooruitzicht ben je dan voorbereid op een goede positie in de zoekresultaten. 

Hoogwaardige content

Google houdt van relevante, up-to-date content. De zoekreus wil mensen altijd de meeste actuele en de meeste relevante antwoorden geven op een zoekopdracht. Zorg er dus voor dat je goede content creëert (infographics, video’s, korte blogartikelen, whitepapers, etc.) die jouw doelgroep helpt. In Hoe werkt Google? kun je hier meer over lezen.

Tip: Schrijf niet voor Google, maar schrijf voor jouw doelgroep. Welke vragen en welke problemen hebben zij? Probeer dit zo goed mogelijk te beantwoorden. Schrijf dus geen inefficiënte PR- of salespitchartikelen, maar creëer behulpzame (visuele) content die jouw potentiële klanten zullen waarderen.

Gebruiksvriendelijkheid

Gebruiksvriendelijkheid (usability) hoort het uitgangspunt van iedere website te zijn. Bezoekers moeten snel en gemakkelijk de informatie vinden waar ze naar zoeken. De technieken en elementen die je gebruikt op jouw website zijn van invloed op de snelheid en gebruiksvriendelijkheid ervan. Zorg ervoor dat bezoekers op een eenvoudige manier door je website kunnen navigeren, en zonder moeite de benodigde informatie kunnen vinden.

Tip: Kijk eens kritisch naar je eigen website. Is deze voor iedereen eenvoudig te gebruiken? Een vuistregel hierbij is dat een website zowel voor een kind van 5 jaar als voor zijn opa van 75 jaar te begrijpen moet zijn.

Interne links

Help bezoekers door in lopende teksten interne links te plaatsen, naar content elders op de website. Dit geeft de bezoeker meer informatie op plekken waar dit relevant is. Bijkomend voordeel is dat de linkwaarde van een pagina kan worden verhoogd door die interne links. Ook dit beschrijven we in in meer detail in Google-ranking verbeteren met SEO.

Tip: Ga je een artikel schrijven over een specifiek onderwerp waar je al eerder over hebt geschreven? Zorg er dan voor dat jouw nieuwe artikel verwijst naar alle andere (oudere) relevante pagina’s op jouw website.

Search intent

Wat wil je doelgroep bereiken met een specifieke zoekopdracht? Dit wordt in het Engels ‘search intent’ genoemd: de intentie die schuil gaat achter een specifieke zoekopdracht. Mensen die je website bezoeken kunnen op zoek zijn naar informatie over een bepaalde dienst of een bepaald product, maar het kan ook zijn dat ze simpelweg de prijs willen vergelijken met die van een concurrent.

Tip: Zorg dat alle content op de website logisch opgebouwd is. Maak je gebruik van Adwords om extra verkeer naar jouw website te leiden? Probeer dan de landingspagina’s die je creëert voor deze advertenties te optimaliseren, en aan te laten sluiten bij de specifieke behoefte (bijv. informeren, adviseren, inspireren, entertainen) die hoort bij een bepaalde zoekopdracht.

Design

Design heeft een grotere invloed op SEO dan de meeste mensen denken. Het is belangrijk dat het design van jouw website gebruiksvriendelijk is, een duidelijke navigatie heeft en goed gebruik maakt van kleuren en lettertypen. Zie het design van jouw website als de vormgeving van een boek; een aantrekkelijk design zal ervoor zorgen dat mensen langer op jouw website blijven hangen. Maar daarnaast moet jouw website ook goed gebruik maken van goed kleurcontrast, duidelijk leesbare lettertypen en een logische hiërarchie.

Tip: Het design van jouw website moet voor iedereen te begrijpen zijn en makkelijk te bedienen. Zorg er daarnaast ook voor dat het design van jouw website voor iedereen toegankelijk is; gebruik bijvoorbeeld een voorleesfunctie waarmee je blinde en slechtziende bezoekers op jouw website op weg helpt.