SEO-stappenplan voor het schrijven van goede content

SEO-stappenplan voor het schrijven van goede content

Daniël Granja Baltazar
Daniël Granja Baltazar - 9 april 2018

Bij het optimaliseren van jouw website voor zoekmachines komt heel wat kijken. In het vijfde en laatste artikel in onze serie over SEO beschrijven we in een duidelijk stappenplan hoe je kunt beginnen met het maken van ‘epic content’, waarmee je hoog scoort in de zoekresultaten van Google.

Hoe schrijf je content die aansluit bij de behoeften van jouw doelgroep, én die daarnaast ook goed vindbaar is in Google? ‘Epic content’ gaat je niet alleen helpen om je doelgroep te bereiken, maar ook om hen te overtuigen door naadloos in te spelen op hun vragen en behoeften.

Value, value, value

Een Amerikaanse marketeer die ik volg op YouTube is Gary Vaynerchuck. Ik ben net als Gary een groot fan van het toepassen van het reciprociteitsprincipe. Dit principe kan ook wel worden omschreven als ‘voor wat, hoort wat’.

Als je jouw doelgroep voorziet van goede gratis content, is de kans dat ze in de toekomst iets voor jou terug willen doen een stuk groter. Gary gaat zelfs nog een stap verder: “Give value. Give value. Give value. And then ask for business.”

Geef je doelgroep keer op keer gratis waardevolle content, en probeer daar pas na een aantal keer er iets voor terug te vragen. Je hebt op dat moment het vertrouwen van een potentiële klant al gewonnen, waardoor de kans zeer groot is dat hij of zij “Ja” antwoordt op jouw voorstel.

Wil je content publiceren die goed vindbaar is in Google, en die daarnaast ook veel wordt gedeeld door jouw doelgroep? Volg dan dit stappenplan!

Stap 1: Kies een hoofdonderwerp met behulp van Google Zoekwoordplanner

Begin met denken vanuit jouw doelgroep. Welke vragen heeft jouw klant? Welke informatie zoeken ze op internet met betrekking tot jouw product of dienst? Schrijf de onderwerpen en vragen die in je opkomen op een A4’tje. Bezoek nu Google Trends. Op deze website kun je zien welke onderwerpen momenteel trending zijn op het internet. Google Trends heeft ook een andere handige feature: je kunt zien hoe hoog het zoekverkeer was op een specifiek zoekwoord/onderwerp in de afgelopen dagen/weken/maanden/jaren. Op deze manier kun je checken of de onderwerpen die je bedacht hebt ook daadwerkelijk relevant zijn voor jouw doelgroep. Nu je een aantal mogelijke hoofdonderwerpen op papier hebt staan is het tijd om het zoekvolume hierop te achterhalen. Google heeft een handige tool ontwikkeld waarmee je kunt zien hoeveel traffic er op een bepaald zoekwoord zit. Deze data kun je raadplegen via de Zoekwoordplanner. Om de Zoekwoordplanner te raadplegen moet je inloggen op jouw AdWords account. Onder het knopje ‘Instellingen’ zie je de term ‘Zoekwoordplanner’ staan. In deze tool kun je kijken hoe vaak er iedere maand gezocht wordt naar een specifiek zoekwoord. Daarnaast geeft de Zoekwoordplanner je ook allerlei suggesties over zoekwoorden die gerelateerd zijn aan het zoekwoord waar jij op zocht (en de daarbij behorende traffic in Google Search). Kies een hoofdonderwerp dat speelt binnen jouw doelgroep én dat veel wordt gegoogled door jouw potentiële klanten.

Google zoekwoordenplanner

Google Zoekwoordplanner resultaten voor het zoekwoord ‘internetbureau’.

Stap 2: Bepaal deelonderwerpen

Je hebt nu bepaald over welk onderwerp je wilt gaan schrijven. Nu is het belangrijk om te bedenken welke deelonderwerpen bij dit hoofdonderwerp passen. Zie jouw hoofdonderwerp als een soort hoofdvraag en de deelonderwerpen als subvragen die hieronder vallen. De deelonderwerpen geven je houvast voor het toewerken naar een antwoord op de uiteindelijke hoofdvraag.

Stap 3: Doe extra onderzoek

Je hebt nu een hoofdonderwerp en een aantal deelonderwerpen waarover je wilt gaan schrijven. Voordat het echter zover is moet je onderzoek gaan doen. Mogelijk weet je al aardig wat van het onderwerp af waarover je wilt schrijven. Echter, om jouw doelgroep een zo volledig mogelijk antwoord op hun vraag te geven is het noodzakelijk dat je de vraag zo compleet mogelijk beantwoordt. Zorg daarom dat je diverse bronnen (artikelen, video’s, infographics, etc.) van diverse organisaties raadpleegt. Op deze manier kun je jouw doelgroep laten zien dat je een expert bent binnen het onderwerp waarover je schrijft.

Stap 4: Voer een zoekwoordenanalyse uit

Gebruik nu Google Zoekwoordplanner en Google Search om erachter te komen waar jouw doelgroep naar zoekt binnen het onderwerp dat je hebt gekozen. Deze stap is cruciaal voor het schrijven van content die wordt gelezen en begrepen door jouw doelgroep. In deze stap ga je eigenlijk onderzoeken welke ‘taal’ jouw doelgroep spreekt. Welke zoektermen en welke vragen ze in Google Search typen wanneer ze meer willen weten over het door jouw gekozen onderwerp. Hoe beter jij de taal van jouw lezers begrijpt, hoe beter jouw content bij hen zal aanslaan!

Zoekwoordsuggesties voor internetbureau
Zoekwoordsuggesties van Google voor het zoekwoord ‘internetbureau’.

Stap 5: Zoek extra informatie

Heeft stap 4 geleidt tot nieuwe subonderwerpen die je wilt gaan behandelen? Doe dan extra onderzoek naar deze subonderwerpen. Hoe meer bronnen, hoe meer soorten content je hierover vindt, hoe beter. Zorg namelijk dat jouw content een ‘spinnenweb’ vormt. Alles wat jouw doelgroep wilt weten over het hoofdonderwerp en de subonderwerpen moet je goed kunnen behandelen. Daarnaast moet jouw content echter ook linken naar andere waardevolle content en bronnen. Zo kunnen jouw klanten meer lezen over dit onderwerp.

Stap 6: Bedenk vragen

Rand Fishkin zei het al eens eerder: “Google loves answering questions!” Bedenk welke vragen je voorbij hebt horen komen met betrekking tot het onderwerp en de deelonderwerpen waarover je wilt gaan schrijven. Wat willen jouw klanten hierover weten? Belangrijk is om in deze stap ook met het salesteam te zitten. Zij beantwoorden continu de vragen die jouw (potentiële) klanten hebben, zij kennen hun behoeftes door en door. Ga eens een uur of twee met een paar verkopers aan tafel zitten. Vertel over het onderwerp waarover je wilt schrijven en vraag hen welke vragen ze hier vaak over gesteld krijgen. Probeer er tevens achter te komen welke andere onderwerpen spelen in jouw doelgroep. Zo heb je direct inspiratie voor een volgend contentonderwerp.

Stap 7: Maak een voorlopige inhoudsopgave

Nu je weet welke vragen je wilt gaan beantwoorden met betrekking tot het hoofdonderwerp en de deelonderwerpen, is het belangrijk om een voorlopige inhoudsopgave te maken. In welke volgorde ga je de subonderwerpen behandelen? Hoe gaat de opbouw van jouw content eruit zien? In deze stap maak je een soort script, waarmee je duidelijk hebt welke opbouw je gaat hanteren en hoe je naar de conclusie/het antwoordt gaat toewerken.

Stap 8: Zoek en/of maak bijpassende media

Een artikel zonder bijpassende media is als een beschuit zonder boter; droog en moeilijk te verteren. Zorg er daarom voor dat je het artikel dat je gaat schrijven voorziet van visuals. Denk hierbij aan afbeeldingen, infographics, cinemagraphs, gifs en video’s. Door een artikel te voorzien van beeldelementen houd je de aandacht van jouw lezers vast en geef je ze even ‘adempauze’.

Stap 9: Begin met schrijven

Nu is het tijd voor actie! Schrijf het artikel met een tone of voice die past bij jouw organisatie. Zorg er daarnaast wel voor dat de tekst makkelijk leesbaar is. Je schrijft tenslotte voor jouw lezers en niet voor Google. Gebruik de inhoudsopgave die je hebt gemaakt en de vragen die je hebt bedacht als leidraad voor jouw artikel. Zorg dat je in een ‘focus mode’ komt en probeer pas een pauze te nemen wanneer je klaar bent met het artikel. Na een kopje koffie of een korte break ben je klaar om jouw artikel te herlezen. Zie je fouten of zinnen die niet lekker lopen? Pas het aan, zodat het een lekker geheel wordt.

Content marketing SEO

Stap 10: Laat iemand anders nalezen

Ben je tevreden met het resultaat? Mooi! Stuur jouw artikel door naar één of meerdere collega’s. Laat ze jouw artikel proeflezen. Er zullen ongetwijfeld nog een paar kleine puntjes zijn waarop het te verbeteren is, zodat de boodschap nog beter overkomt.

Stap 11: Optimaliseer en publiceer

Nadat je de feedback van jouw collega(‘s) hebt verwerkt is het tijd om de content te gaan publiceren. Zorg dat het ook op technisch SEO-gebied helemaal in orde is (URL-structuur, title, meta- en opengraphtags, namen van afbeeldingen, etc.). Zodra dit allemaal goed staat kun je de content publiceren op je website. En verspreidt het over diverse externe kanalen (blogs, fora, social media, etc.), zodat je de zichtbaarheid maximaal vergroot.

Stap 12: Meet de resultaten

Het échte werk begint nu pas. Contentmarketing is tijdverspilling als er geen KPI’s aan worden verbonden en men niet bezig is met meten en optimaliseren. Zorg er dus voor dat je na het publiceren de resultaten goed in de gaten houdt. Goede analyse zal ervoor zorgen dat je je doelgroep steeds beter zult leren kennen. Door steeds weer je content te verfijnen en te optimaliseren, zul je meer potentiële klanten gaan bereiken.

Let op: contentmarketing is een lange termijn investering. Er gaat veel tijd in zitten en het zal op korte termijn niet direct tot enorme resultaten leiden. Op lange termijn kan contentmarketing echter het verschil maken tussen waarom een klant voor jou kiest in plaats van een van jouw directe concurrenten.

Stap 13: Houd je content up-to-date

Google houdt van ‘fresh content’, zorg er dus voor dat jouw content altijd vers en up-to-date is. Zijn er nieuwe inzichten voor een artikel die je zes maanden geleden hebt geschreven? Update het artikel dan met nieuwe informatie. Op deze manier behoud je de linkwaarde die de artikelpagina heeft opgedaan en daarnaast wordt je voor Google weer relevant, omdat de content weer helemaal bij de tijd is.

Bonus: Blijf schrijven!

In Japan gelooft men dat je pas een expert kunt zijn als je iets minstens 10.000 uur hebt beoefend. Goede content schrijven kost veel tijd en energie. Daarnaast vergt het veel oefening. Het is niet voor niets dat we het gezegde hebben ‘oefening baart kunst’. Wees geduldig, blijf schrijven, blijf meten en blijf optimaliseren. Je zult zien dat het aantal lezers dat je bereikt (en de nieuwe business die hieruit voortkomt) gestaag zal gaan toenemen. Zorg dat jouw organisatie relevant blijft met actuele content en dan is succes slechts een kwestie van tijd.

Ben je benieuwd hoe jouw website en content momenteel presteren op het gebied van SEO? Neem dan contact met ons op voor een gratis SEO check: mail ons op info@zicht.nl of bel met 010 221 0200.

Meer lezen in deze serie over SEO

Credits
Foto van pexels.com