Overstappen naar Google Analytics 4

Overstappen naar Google Analytics 4

Jelle-Jan van Veelen
Jelle-Jan van Veelen - 3 februari 2021

Eind 2020 heeft Google een nieuwe versie van haar Analytics software aangekondigd: Google Analytics 4. Dit is geen doorontwikkeling van de huidige Universal Analytics, maar een compleet nieuwe omgeving met veel nieuwe functies.

Geschiedenis

In 2005 kocht Google de analytics software van het bedrijf Urchin. Gedreven door Google's primaire verdienmodel (advertenties verkopen) werd het daarmee voor iedereen mogelijk de -voor die tijd- zeer geavanceerde software gratis op een willekeurige website te gebruiken. Urchin was snel, werkte intuitief en werd al vrij snel geïntegreerd met andere diensten van Google, zoals Google Ads en Search console. 

In de jaren die volgden werd de naam Urchin vervangen door wat we nu kennen als Google Universal Analytics. Omdat een goed inzicht in bezoekersverkeer en -gedrag zeer belangrijk is om een site te optimaliseren heeft Google in de afgelopen 15 jaar de software steeds verder uitgebreid. Naast informatie over paginaweergaven, unieke bezoekers, gebruikte browsers en schermgroottes kwam er steeds meer informatie over bezoekers beschikbaar. Met name de koppeling tussen Google's advertentieplatform en de gemeten prestaties binnen Universal Analytics hebben de techreus geen windeieren gelegd. 

De direct inzichtelijke relatie tussen advertentiekosten enerzijds en opbrengsten op je website anderzijds (e-commerce) droeg sterk bij aan de exponentiële groei van uitgaven aan advertenties: van een toch al niet misselijke $ 10 miljard in 2006 naar $ 134 miljard in 2019.

Big business

Hoe beter dit soort software gebruikers in staat stelt om inzicht te hebben in bezoekersgedrag en verkoopprestaties, hoe meer geld Google hier uiteindelijk indirect aan overhoudt. Het plafond binnen Universal Analytics lijkt hierin echter bereikt te zijn en daarom besloot Google om een geheel nieuw platform te ontwikkelen. 

Op hun blog omschrijven ze de introductie van GA4 daarom zelf met de volgende (met veel marketingsaus overgoten) quote:

The new Google Analytics will give you the essential insights you need to be ready for what’s next

Google Marketing Platform

Als grootste voordelen noemen ze onder andere:

  • Smarter insights to improve your marketing decisions and get better ROI
  • A more complete understanding of how customers interact with your business
  • Built for the long term

Wat dit in de praktijk precies betekent zal in het komende jaar moeten gaan blijken. Wél is duidelijk dat Google er alles aan doet om GA4 zo snel mogelijk te pushen en daarmee mogelijk UA op termijn uit te faseren. Het grootste nadeel van een overstap noemen ze zelf echter niet expliciet, en dat is dat GA4 niet backwards compatible is met UA. 

En nu?

Het gebrek aan backwards compatibility betekent in ieder geval twee dingen:

  1. Data uit UA komt niet in GA4 terecht. Oftewel, je zult in GA4 alleen kunnen beschikken over de data die verzameld is vanaf het moment dat je het in gebruik hebt genomen.
  2. Custom implementaties in UA zul je opnieuw moeten doen in GA4. Denk hierbij aan event tracking, e-commerce tracking, filtering, segmentering, dashboards enz. 

Volgens Google zijn er geen plannen om UA op korte termijn uit te schakelen of data onbereikbaar te maken, maar het is niet ondenkbaar dat UA op termijn read only wordt. 

Om te voorkomen dat een uiteindelijke overstap naar GA4 een moeizame haastklus wordt adviseren wij daarom om hier al in een vroeg stadium mee te beginnen. Het is namelijk mogelijk om GA4 naast UA te draaien. Beide platforms ontvangen dan nog data, waarbij je UA kunt gebruiken op de manier die je gewend bent, en tegelijkertijd GA4 kunt leren kennen en verder kunt inrichten.

Overstappen

Heb je een website gemaakt door Zicht, en wil je ook op tijd overstappen? Neem dan contact op met je account- of projectmanager, of informeer bij onze servicedesk. De basisimplementatie van GA4 is zeer eenvoudig en stelt je in staat om alvast te wennen aan dit nieuwe platform. 

Meer weten?

Voor meer achtergrondinformatie en verwijzen we je graag naar bijvoorbeeld Frankwatching en Marketingfacts. Beide websites geven een aardig beeld van wat de overstap kan betekenen. Of bekijk de video van Google zelf over de nieuwe interface: