Online identificatie voor clubcards met iDIN

Online identificatie voor clubcards met iDIN

Sybolt Ettema
Sybolt Ettema - 19 februari 2019

iDIN is een door de banken ontwikkelde online identificatiedienst voor particulieren. Het maakt gebruik van de betrouwbare inlogmethode van banken en zorgt ervoor dat men veilig kan registreren en inloggen. iDin werd tot nu toe voornamelijk toegepast bij overheidsinstanties, verzekeringsmaatschappijen en webwinkels. Sinds kort passen ook de voetbalclubs FC Utrecht, Vitesse en AZ iDIN toe.

Weten wie een clubcard koopt

Voor betaald voetbalclubs is het van belang dat ze precies weten aan wie ze een clubkaart verkopen. Een clubkaart geeft weliswaar geen toegang tot wedstrijden, maar het hebben ervan is wel een voorwaarde voor iemand die een kaartje voor een risicowedstrijd of een seizoenskaart wil kopen. Alle clubs zijn vanuit de KNVB daarom verplicht bij te houden wie er een clubkaart koopt. Deze informatie wordt centraal bijgehouden in de database van de KNVB waar bijvoorbeeld ook stadionverboden vermeld staan. Om goede identificatie te kunnen uitvoeren moeten supporters zich nu nog bij de club identificeren of scans van identiteitsbewijzen opsturen als ze een clubkaart willen hebben: erg omslachtig, tijdrovend en duur.

iDIN als verificatiemethode binnen TicketTrigger

In ons softwareproduct TicketTrigger Voetbal, dat gebruikt wordt door een aantal Nederlandse eredivisieclubs voor de online verkoop van tickets en seizoenskaarten, hebben we daarom iDIN technologie geïntegreerd als verificatiemethode. Dit maakt het mogelijk om nu ook clubkaarten online te verkopen.

Een efficiënt en servicegericht proces

Met iDIN zijn de clubs er zeker van dat degene die een clubkaart koopt ook daadwerkelijk die persoon is op een hele snelle en handige manier. Door deze manier van online identificeren kan er bespaard worden op inzet van personeel omdat er minder supporters aan de kassa komen en er veel minder handwerk nodig is om aanvragen te verwerken. Bijkomend voordeel van de kortere verwerkingstijd is dat er een langere periode verkocht kan worden door de clubs, wat weer meer toeschouwers en een hogere omzet voor de club oplevert. Tegelijkertijd wordt hiermee een veel betere service aan de supporter geleverd; die hoeft nu niet meer langs te komen of een scan van zijn paspoort op te sturen.