Online hoortest als wapen tegen gehoorschade

Online hoortest als wapen tegen gehoorschade

21 april 2015

1 op de 4 jongeren in Nederland heeft een slecht gehoor of piepende oren. De hoortest die we ontwikkelden voor de Nationale Hoorstichting is een belangrijk instrument in de strijd tegen gehoorschade.

Instrument om het bewustzijn te vergroten

De Nationale Hoorstichting is met het onderwerp gehoorschade de laatste tijd veel in het nieuws. Er was onder andere aandacht voor het onderwerp in het NOS journaal en in Koffietijd. Deze exposure levert veel traffic op voor de online hoortest die we hebben ontwikkeld voor jongeren. Omdat 1 op de 4 jongeren beginnende gehoorschade heeft en dit probleem alleen maar groter lijkt te worden, is het belangrijk dat jongeren zich beseffen dat het gehoor een kwetsbaar zintuig is en dat je maatregelen moet treffen om het gehoor gezond te houden (volume omlaag op de muziekspeler en oordoppen in tijdens het stappen). Een van de tools die wordt ingezet om het bewustzijn onder jongeren te vergroten is deze online hoortest. Zicht maakt ook online hoortesten speciaal voor kinderen, volwassenen, GGD's en bedrijven. Deze hoortesten worden komende maand in vernieuwde (responsive/ mobile-proof) opzet gelanceerd.

Hoortest is van medisch en maatschappelijk belang

Naast een instrument dat moet zorgen voor bewustwording, is het ook een belangrijke tool om jongeren met beginnende gehoorschade in een vroeg stadium door te verwijzen naar de specialist. Ook levert de hoortest belangrijke data op voor gehooronderzoek in Nederland. Door de hoortesten aan te bieden en de testresultaten anononiem te registeren, brengen we de omvang van dit maatschappelijke probleem in kaart en kunnen we iets zeggen over hoe dit probleem zich ontwikkeld. Deze inzichten zijn van groot belang om gericht beleid te kunnen ontwikkelen (door bijvoorbeeld Gemeenten en GGD) en de politiek in beweging te krijgen.

Brede ondersteuning door Zicht

Naast de productie (en onderhoud) van online communicatiemiddelen, bieden we regelmatig ondersteuning aan de Hoorstichting op het gebied van strategie en content. Vorig jaar ontwikkelden we een communicatiestrategie, kernboodschappen en basisteksten. Dit jaar helpen we onder andere met de productie van content en op opstellen van een communicatiekalender.