Meer inzicht in de doelgroep met het mental model

Danielle Enzler
Danielle Enzler - 14 maart 2016

Een mental model lijkt op een customer journey, maar dan een stuk uitgebreider. Maar wat is een mental model en waarom passen we dit toe?

De mens centraal in een ontwerpproces

Wanneer we een website bouwen staat de gebruiker altijd centraal. Dit is logisch, omdat zij de website uiteindelijk gaan gebruiken, maar hoe houd je tijd het project die gebruiker centraal? Er zijn ontzettend veel technieken die je kunt gebruiken om informatie over je doelgroep te krijgen, maar hoe vat je deze informatie allemaal samen en hoe houd je overzicht? Dit doen wij door middel van mental models.

Going mental!

Een customer journey (of klantreis) is een handig instrument om samen met de opdrachtgever in te vullen omdat het klein en behapbaar is. Maar voor een ontwerper gaat dit vaak niet diep genoeg. De methode mental models is een manier om alle gedachtes, gedragingen, beweegredenen van mensen en de producten en functies die daarbij nodig zijn samen te vallen in één overzichtelijk model. Dit model stelt een ontwerper beter in staat om een goed ontwerp te maken dan dat een customer journey doet. 

Hoe wordt een mental model opgemaakt?

Alle inzichten die zijn vergaart worden op post-it’s geschreven (het model kan later gedigitaliseerd worden). Alle inzichten die bij elkaar horen, worden bij elkaar gegroepeerd en in chronologische volgorde gelegd, zoals een customer journey. Het grote verschil met een customer journey is dat een customer journey vaak ophoudt bij enkel de klantreis. Een mental model voegt bij deze klantreis alle beweegredenen, benodigde attributen, stappen en gedachtes van de doelgroep toe aan het model, waardoor je één compleet overzicht krijgt met alle informatie. De plekken waar de klantreis verbeterd kunnen worden, worden nu zichtbaar en als ontwerper weet je nu waar je handig is voor de rest van het ontwerpproces en zal helpen om het uiteindelijke product (in ons geval vaak een website) beter aan te laten sluiten bij de verwachtingen en leefstijl van de doelgroep.