Hoe werkt Google?

Hoe werkt Google?

Daniël Granja Baltazar
Daniël Granja Baltazar - 13 februari 2018
Matt Cutts

Bij het optimaliseren van een website voor zoekmachines komt heel wat kijken. In het vorige artikel hebben we uitgelegd wat zoekmachineoptimalisatie globaal inhoudt. In dit artikel gaan we in op de werking van Google bij het indexeren en ranken van een website.

Voordat we gaan kijken hoe de ranking van een website in Google verbeterd kan worden, is het belangrijk om te weten hoe Google Search werkt. In dit korte filmpje legt Matt Cutts van Google zelf uit hoe hun zoekmachine werkt:

Wanneer een gebruiker een zoekterm invult in Google, bijvoorbeeld ‘nieuwe website laten maken’, gaat Google Search alle geïndexeerde pagina’s scannen op deze zoektermen. In nog geen halve seconde gaat Google miljarden webpagina’s langs. Vervolgens worden de zoekresultaten gerangschikt, waarbij de ‘beste’ websites bovenaan worden weergegeven. Het beoordelen van welke pagina’s het beste aansluiten bij de ingevulde zoekopdracht gebeurt vanouds op basis van drie punten: techniek, autoriteit en backlinks. Lees het vorige artikel Wat is SEO (zoekmachineoptimalisatie)? voor meer informatie hierover.

RankBrain

Sinds oktober 2015 maakt Google gebruik van een nieuw algoritme om zoekopdrachten mee te verwerken, genaamd RankBrain. RankBrain is een machine learning algoritme dat nog meer zaken meeweegt in het bepalen van relevantie voor een specifieke gebruiker. Zo worden ook locatie, type device (pc, tablet, mobiel) en zoekhistorie meegenomen in de weging. Voorheen kreeg iedereen dezelfde resultaten op dezelfde zoekvraag, maar nu kan dit per persoon per device verschillen.

Ook past RankBrain een dynamische manier van het bepalen van belangrijkheid zoekcriteria toe. Voor de ene zoekopdracht is actuele content (“freshness”) heel belangrijk, voor de andere zoekopdracht is domeinautoriteit weer belangrijker. In het kort zou je zeggen dat RankBrain probeert te raden wat je écht bedoelt met je zoekvraag en op basis daarvan bepaalt welke criteria daarbij van belang zijn. 

Onderstaande video van Moz legt uit hoe Google RankBrain werkt, en wat dit met content optimalisatie voor Google te maken heeft:

Hoe beter de webpagina voldoet aan de meer dan 200 criteria van Google, hoe hoger de kwaliteitsscore zal zijn. En met een hogere kwaliteitsscore zal een website hoger in de zoekresultaten van Google worden weergegeven. De kunst is om content te bieden die zo relevant mogelijk is voor je doelgroep.  Degene die daar het best in slaagt, komt bovenaan in de zoekresultaten te staan.