Menu
Blog

Hello 2018: I wanna be your dog! *

5 jan. 2018

2018 is het jaar van de hond, volgens de Chinese kalender. Voor mensen die onder dit teken zijn geboren zijn eerlijkheid, vriendschap en betrouwbaarheid belangrijke waarden. Ze zijn beschermend, grootmoedig in hun liefde, zeer rechtvaardig en intuïtief. Dat biedt mooie hoop voor 2018, zou ik zeggen!

Door Seb van Deursen

Er zijn in de online wereld een aantal belangrijke ontwikkelingen gaande, die het positieve van de hond in zich hebben. Indien juist toegepast natuurlijk, zoals met alles eigenlijk. Ik stip hieronder daarom graag een aantal van die ontwikkelingen aan.

Personalisatie

In zowat elk lijstje met online trends voor 2018 wordt dit onderwerp wel genoemd. En natuurlijk is dit ook de richting waarin alle marketing zich momenteel beweegt. Waarom? Omdat we als mens snel en op maat bediend willen worden.

Zijn we echter ook bereid om voor deze op maat gebrachte gerichte services ook persoonlijke gegevens af te staan? En wanneer vertrouw jij erop dat merken zorgvuldig en respectvol met jouw data om zullen gaan?

Je zult als organisatie dus steeds goed duidelijk moeten maken wat je met data gaat doen en hoe zorgvuldig je er mee om zult gaan, maar vooral zul je moeten laten zien wat het de klant, het publiek of cliënt oplevert!

Direct klantcontact

Aansluitend bij de ‘I want it & I want it now!’-behoefte van de moderne mens in onze westerse consumptiegerichte maatschappij is het niet meer dan logisch dat ook de behoefte aan direct contact stijgt. Organisaties hebben hier ook direct op gereageerd. Dat zie je o.a. aan alle websites waar momenteel een chatvenster op-popt na een aantal seconden. Irritant? Ja, vaak wel, omdat deze chats toch niet altijd bemand blijken te zijn en geen rekening houden met wat voor intentie je op de website bent. In veel gevallen zou het dan namelijk vrij helder zijn dat je iemand helemaal niet lastig hoeft te vallen met een dergelijke feature.

We zien ook steeds meer organisaties die goed benaderbaar zijn via WhatsApp. Dan zit je daar als merk toch best lekker tussen al die sociale conversaties met je vrienden. Gedraag je als merk dan ook als vriend, en jaag je potentieel publiek, klanten of cliënten niet weg met opdringerige, niet relevante commerciële berichten.

Ook de toepassing van conversational interfaces (bijvoorbeeld gebouwd op basis van de Facebook Messenger engine) zullen we vaker gaan tegenkomen. Niet meer zoeken naar informatie dus, maar vragenderwijs snel tot informatie komen in een dialoog. Informatie op maat dus. Afgegeven door een persoon of een slimme bot.

Video

Net zoals Bohemian Rhapsody al bijna 20 jaar in de top 3 staat, zo staat video inmiddels al zeker 5 jaar in alle jaarlijkse trendlijstjes. Terecht? Zeker! Althans, voor video dan wat mij betreft... Want video als format, de achterliggende technologie en de bijbehorende commerciële mogelijkheden zijn nog steeds in ontwikkeling. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de impact en de mogelijkheden van live video m.b.t. het creëren van een bijzondere ervaring.

Exclusieve content

Wie wil er nu niet bijzonder zijn? Iets zien of meemaken wat anderen niet kunnen of mogen zien? Snapchat, en later ook Instagram en Facebook, speelden hier al handig op in door bepaalde content slechts tijdelijk, en aan een select aantal personen, te presenteren.

Door dit soort exclusiviteit op slimme wijze mee te nemen in een contentstrategie ontstaan er volop interessante nieuwe mogelijkheden. Uiteraard blijft kwalitatieve content daarbij een basisvoorwaarde.

Data marketing / account based marketing / marketing automation / data driven marketing

Zoals gebruikelijk in marketingland: aan termen nog steeds geen gebrek! Aan goede ideeën gelukkig ook niet. Ook bij de kleinere en middelgrote minder commercieel gerichte organisaties ontstaat inmiddels het besef dat kennis van het publiek, de klant of de cliënt essentieel is om hem te kunnen bedienen met follow-up mails en gerichte services.

Het vinden van passende CRM- en datamarketingsoftware zal voor veel organisaties nog een opgave worden. Het is de taak aan ons bureaus de mogelijkheden helder in kaart te brengen en hier een gidsende rol in te spelen.

AVG-wetgeving

Wat mij betreft veruit het minst sexy onderwerp in dit rijtje, maar al met al wel een onderwerp dat in 2018 veel aandacht zal opeisen. Zoals iedereen onderhand gelukkig wel door heeft, zijn alle in Europa werkzame organisaties in mei 2018 namelijk verplicht zich te conformeren aan de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming), ook wel bekend als de GDPR (General Data Protection Regulation). Binnen de het online vakgebied raakt dit onder andere aan:

  • analytics
  • e-mailmarketing 
  • dataverzameling en -beveiliging
  • advertentietargeting en tools van andere partijen
  • privacystatements, disclaimers en de gebruiker in controle
  • verwerkersovereenkomsten met partners

Tip: schuif het nadenken hierover niet door tot het laatste moment en zorg dat je bijtijds in actie komt. En zoek vooral hulp als je er zelf niet uit komt.


* Voor veel verse rauwe 2018 energie deel ik afsluitend graag nog even deze video van mijn rockheld Iggy Pop:
I wanna be your dog!

Ik wens je het allerbeste voor het komende jaar. Let it be good!