Google Speed Update: Wat betekent dit voor mijn website?

Google Speed Update: Wat betekent dit voor mijn website?

Daniël Granja Baltazar
Daniël Granja Baltazar - 2 februari 2018

Afgelopen maand publiceerde Google een blogartikel waarin werd aangekondigd dat in de zomer van 2018 de “Speed Update” zal worden doorgevoerd. In dit artikel leg ik je uit wat de Google Speed Update inhoudt en wat het effect hiervan kan zijn op jouw website (en de bijbehorende Adwords campagnes).

Wat is de Google Speed Update?

De Google Speed Update wordt in juli 2018 doorgevoerd. Deze update heeft als resultaat dat de snelheid van jouw website op mobiel een grote impact zal hebben op de ranking in de zoekresultaten van Google (op mobiele apparaten).

Maar wacht even... de snelheid van mijn website was toch al veel langer een factor die Google meenam in de Quality Score? Ja, dat klopt: sinds april 2010 wordt de snelheid van een website op desktop door Google meegenomen bij het ranken in de zoekresultaten. Na de aankomende Speed Update zal dus ook de mobiele websitesnelheid als factor meetellen in de ranking.

Betekent dit dat een website ten dode is opgeschreven als hij iets trager is dan de richtlijnen van Google? Nee, gelukkig niet! Google zal namelijk altijd de waarde van jouw content op een geïndexeerde pagina zwaar laten meewegen in de ranking van je website. Echter, een snelle (mobiele) website zorgt voor een betere gebruikservaring en Google streeft ernaar om zijn gebruikers een optimale gebruikservaring te bieden.

Wat zijn de gevolgen voor mijn website?

Er zijn een aantal gratis tools beschikbaar waarmee je de snelheid van jouw website kunt meten en kunt zien welke zaken je nog kunt verbeteren. De beste tool die je hiervoor kunt gebruiken is PageSpeed Insights van Google. Deze tool toont de score van jouw website op desktop en mobiel en geeft daarnaast enkele praktische tips waarmee je de snelheid van jouw website verder kunt verbeteren.

Aanvullend hierop kun je gebruik maken van GTMetrix waarmee je een nog gedetailleerder beeld kunt krijgen van de zaken die je moet verbeteren om jouw website supersnel te maken. Het leuke aan GTMetrix is dat je websites met elkaar kunt vergelijken, en zo kun je dus in één oogopslag zien hoe jouw website presteert ten opzichte van jouw concurrenten.

Waar moet ik op letten bij mijn mobiele SEO strategie?

Om te voorkomen dat er een daling plaatsvindt in het bereik en de vindbaarheid van mobiel zoekverkeer, kun je op de volgende manier aan de slag:

Maak mobiele webpagina’s die een optimale gebruikservaring bieden

Er is een snelle manier waarop je kunt checken of jouw mobiele webpagina’s problemen opleveren met betrekking tot snelheid en gebruiksvriendelijkheid. Google Search Console is een goede tool waarmee je kunt zien of er “crawl errors” zijn op jouw website. Daarnaast kun je onder de tab “mobile usability” zien welke pagina’s kunnen worden verbeterd voor mobiel gebruik. De snelheid van de pagina’s op jouw website meet je met Google PageSpeed Insights. Voer hiervoor de URL van de pagina in die je wilt checken, en binnen enkele seconden krijg je een gedetailleerd rapport met verbetersuggesties die je kunt door (laten) voeren.

Maak gebruik van AMP

Accelerated Mobile Pages (AMP) zijn aangepaste versies van standaard webpagina’s. Een soort mobiele “light”-variant van jouw desktoppagina’s. Omdat AMPs veel elementen weglaten (ten opzichte van een normale webpagina) zijn deze pagina’s supersnel. AMPs kunnen de laadtijd met 15% tot wel 85% verminderen! AMPs worden in Google Search (op mobiel) hoger in de resultaten getoond. Bij cheaptickets.nl leidde het gebruik van AMP bijvoorbeeld tot een CTR-verhoging van 27%.

Welke impact heeft de Google Speed Update op mijn Adwords account?

De Speed Update zal ervoor zorgen dat slechte landingspagina’s (met slechte content en/of lange laadtijden) zwaarder bestraft worden. Dit houdt in dat je a) meer geld moet betalen voor een keyword waarvan je een lage Quality Score hebt of b) jouw advertentie niet meer getoond wordt, omdat de Quality Score van de landingspagina te laag is.

Als je wilt weten hoe je de score van een landingspagina kunt zien, log dan in op jouw Adwords-account en ga vervolgens naar het tabje Keywords of Zoekwoorden. Je ziet nu een overzicht van alle zoekwoorden waarop je adverteert. Klik op een van de zoekwoorden waarop je adverteert. Je krijgt nu drie gegevens bij dit zoekwoord:

  • De verwachte CTR
  • De advertentierelevantie
  • De landingspaginaervaring

Google Adwords: Keywords

Zorg ervoor dat je voor ieder zoekwoord een landingspaginaervaring biedt die “gemiddeld” of “bovengemiddeld” is. Alle landingspagina’s van zoekwoorden waar je “ondergemiddeld” scoort, zul je moeten verbeteren.

Conclusie

Met alle bovenstaande informatie over Google Speed Update is het tijd om aan de slag te gaan! Als je gebruik maakt van Google Adwords, zorg er dan ook voor dat de snelheid en de laadtijd van jouw landingspagina’s optimaal zijn. De mix van relevante content en snelle, gebruiksvriendelijke pagina’s zullen ervoor zorgen dat jouw website in 2018 blijft presteren. En vergeet daarbij niet gebruik te maken van handige tools als Google Search Console, Google PageSpeed Insights, GTMatrix of technieken als AMPs!

Heb je hulp nodig bij het verbeteren van de snelheid van jouw website? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via 010-2210200 of mail ons op info@zicht.nl.

Bronnen en verder lezen