Google-ranking verbeteren met SEO

Google-ranking verbeteren met SEO

Daniël Granja Baltazar
Daniël Granja Baltazar - 21 februari 2018

Bij het optimaliseren van een website voor zoekmachines komt heel wat kijken. Eerder legden we uit wat SEO precies inhoudt, en hoe Google’s zoekmachine werkt. In dit artikel leggen we uit hoe de ranking van een website in Google’s zoekresultaten verbeterd kan worden aan de hand van een eenvoudig SEO-stappenplan.

Welke SEO factoren beïnvloeden de ranking van een website in Google?

Moz houdt tweejaarlijks een enquête onder 150 SEO-experts om te kijken welke factoren volgens hen het zwaarst meewegen in Google Search. Tijdens de laatste enquête kwam naar voren dat 9 factoren cruciaal zijn om een hoge ranking in de zoekmachine van Google te verkrijgen. Moz heeft voor 2018 een SEO checklist ontwikkeld waarbij je door middel van 9 stappen jouw website beter laat scoren met betrekking tot die 9 factoren.

Belangrijkste factoren bij SEO volgens Moz

Zie ook het periodiek systeem van SEO-succesfactoren.

Hoe begin ik met SEO? (9 stappen voor beginners)

Zoekmachineoptimalisatie beslaat zoveel onderdelen dat het al gauw overdonderend kan overkomen. Als je wilt weten welke onderdelen van een website momenteel de meeste aandacht nodig hebben, maak dan gebruik van de handige SEO Analyzer van Neil Patel. Zet de verbeteringen die hieruit naar voren komen in roadmap, zodat je deze de komende maanden stap voor stap kunt gaan doorvoeren.

Stap 1: Zorg ervoor dat de website mobiel bruikbaar is

We komen nog steeds opdrachtgevers tegen die denken dat het geen probleem is als een website niet mobiel geschikt of responsive is. In 2016 kondigde Google aan dat haar zoekmachinealgoritme in 2017 zou worden aangepast van een ‘desktop first index’ naar een ’mobile first index’. Dit betekent dat eerst de mobiele versie van een website zal worden geïndexeerd, en vervolgens pas de desktopversie. De implicaties die dit heeft voor zoekmachineoptimalisatie is enorm. Het betekent dat hoe een website presteert op mobiel leidend zal worden voor de ranking in de zoekresultaten.

In juni 2017 werd door een woordvoerder van Google bekend gemaakt dat de nieuwe mobile-first index is opgeschoven naar juli 2018. "Maar ik zit in de B2B sector en 85% van mijn website bezoekers bezoeken mijn website via de desktop! Ondervindt mijn website dan last van het feit dat het nu niet geoptimaliseerd voor mobiel is?" Ja dus; iedere website zal de impact gaan ondervinden van Google’s nieuwe mobile first index in 2018. Dus zorg ervoor dat je website (indien dit nog niet zo is) zo snel mogelijk geschikt gemaakt wordt voor weergave op mobiele apparaten!

Stap 2: Breng de laadtijd terug naar maximaal 3 seconden

Google vindt het uitermate belangrijk dat een website snel laadt. Dat wil zeggen: in maximaal 3 seconden. Om te kijken hoe je website momenteel presteert kun je de URL hier invoeren.

Uit onderzoek van Google blijkt dat 53% van de bezoekers een website verlaat als deze langer dan 3 seconden duurt om te laden. In ditzelfde onderzoek concludeerde Google dat maar liefst 70% van de webpagina’s op het internet groter is dan 1 MB. Voor een mobiele gebruiker die een website bezoekt op zijn smartphone door middel van een 3G verbinding resulteert dit in een laadtijd van 5-7 seconden.

Google snapt dat een snelle website bijdraagt aan een positieve gebruikservaring. De zoekgigant beloont snel ladende websites niet, maar websites met lange laadtijden worden wel gestraft (door lager in de zoekresultaten te worden getoond). Hoe kun je voorkomen dat jouw website groot en traag wordt? Comprimeer alle afbeeldingen, video’s en teksten die op de verschillende webpagina’s gebruikt worden. Dit kan al gauw 25-30% schelen! Hiervoor kun je een tool als Photoshop gebruiken, maar er zijn ook online alternatieven zoals JPG Optimiser en PNG Crush.

Stap 3: Los technische SEO problemen op

Het is voor Google (en jouw bezoekers) belangrijk dat jouw website goed functioneert. Check daarom met Google Tag Manager of jouw website 100% in orde is. In Google Tag Manager kun je ervoor zorgen dat jouw website wordt gescand op SEO problemen en crawling errors.

Geen idee hoe je dit moet doen? Deze video van Measureschool legt je in 10 minuten uit hoe je dit stap voor stap kunt doen.

Stap 4: Zoekwoordenonderzoek

Voor iedere organisatie is het belangrijk om te weten welke behoeften zijn gebruikersgroep heeft, en dus waar die gebruikers naar zoeken. Er zijn vier manieren om achter deze zoekwoorden te komen als je niet over een zesde zintuig beschikt.

Google Zoeken

De eerste manier is eenvoudig: maak gebruik van Google Zoeken. Ga naar Google en typ een zoekterm in waarvan je denkt dat jouw doelgroep die gebruikt wanneer zij zoeken naar jouw producten of diensten. In het geval van Zicht online typ je bijvoorbeeld de zoekterm ‘internetbureau’ in. Na het invullen daarvan, zie ik een aantal populaire zoekwoorden die gerelateerd zijn aan de zoekterm ‘internetbureau’ verschijnen. In dit geval geeft Google de volgende suggesties:

Google zoeken naar 'internetbureau'

Als je op de eerste pagina van Google naar beneden scrolt kom je bij het stukje ‘Zoekopdrachten gerelateerd aan internetbureau’. Tussen de gerelateerde zoektermen zie je nu ‘webbureau rotterdam’ staan, waardoor je weet dat dit een veel gebruikte alternatieve zoekterm is in mijn doelgroep.

Gerelateerde zoektermen aan internetbureau

Google Zoekwoordplanner

De tweede manier om zoekwoordenonderzoek te doen is door gebruik te maken van Google Zoekwoordenplanner. 

  • Ga naar https://adwords.google.com
  • Log in op je Google Adwords account
  • Klik op de 3 stipjes (meer opties) rechtsboven
  • Ga naar ‘Planning’
  • Selecteer ‘Zoekwoordplanner’

Je kunt nu in de Zoekwoordplanner zoeken naar specifieke zoektermen. Google toont gerelateerde zoektermen en toont daarbij ook hoeveel het kost om op deze zoekterm te bieden. De Zoekwoordplanner toont daarnaast ook hoe vaak er gemiddeld per maand op deze zoekterm wordt gezocht. Vooral dit laatste is belangrijk. Je wilt natuurlijk geen content maken voor zoektermen die slechts 30 keer (of minder) per maand worden gegoogeld. Meer weten over de Google Zoekwoordplanner? Bekijk dan deze video van Brian Dean van Backlinko.

Google Searchword Planner

Zoekwoorden in Google Search Console

De derde manier is door in Google Search Console te kijken naar de zoektermen die men heeft gebruikt om op jouw website uit te komen. Deze video van Neil Patel laat je zien hoe je dat kunt doen.

Overige keywordtools

Tot slot kun je zoekwoorden vinden door gebruik te maken van zoekwoordtools als Übersuggest en Keywordtool.

Stap 5: Content maken

Contentmarketing is een van de buzzwords van dit moment. Je hoort het overal en veel mensen hebben het gevoel dat ze “er iets mee moeten doen”. Al deze contentcreatie brengt ook een keerzijde met zich mee: information overload. Mensen worden dagelijks overspoeld met content over allerlei onderwerpen. Het probleem hierdoor is dat de aandachtsspanne van een website bezoeker momenteel ongeveer gelijk staat aan die van een goudvis. Je hebt maar zo'n 5 seconden om een bezoeker te overtuigen met jouw content.

Hoe maak je content die opvalt? Hier zijn eigenlijk 4 eenvoudige richtlijnen voor:

Quality over quantity

Publiceer minder vaak content, maar zorg ervoor dat die content die je publiceert behulpzaam en praktisch is ingericht. Begin niet met het creëren van bergen aan content, maar maak in plaats daarvan minder, praktisch ingestoken content. Content die bezoekers antwoord geeft op hun vraag of een oplossing biedt voor een specifiek probleem wordt erg gewaardeerd, waardoor Google dit ook belangrijk vindt. Voorbeelden van praktische content zijn checklists, (video)tutorials, ‘how to’-video's en stappenplannen.

Schrijf longreads (zonder langdradig te worden)

Maak je geschreven content minimaal 2.000 woorden lang. Uit onderzoek blijkt dat het grootste deel van de content die op de eerste pagina van Google wordt weergegeven minimaal 2.000 woorden lang is. Dit betekent niet dat je alleen maar longreads van 2.000 woorden moet gaan schrijven; het laat zien dat goede longreads door Google worden herkend als kwalitatief goede webpagina's. Kun je iets toelichten voor je doelgroep in minder dan 500 woorden? Dan is dat prima. Echter, als je een complex probleem of vraagstuk gaat behandelen, ga dan ‘all in’ met een longread. Let wel op dat je deze niet onnodig langdradig maakt, want dan haakt jouw doelgroep af (en zal Google jouw pagina lager ranken).

Gebruik het zoekwoord in de eerste 100 woorden van de pagina

Wil je bijvoorbeeld ranken op het zoekwoord ‘SEO’ en ga je een artikel schrijven waarin je mensen uitlegt hoe ze daarmee aan de slag kunnen? Benoem dan de zoekterm ‘SEO’ en het bijbehorende synoniem ‘zoekmachineoptimalisatie’ al in de eerste 100 woorden van jouw artikel. Google gebruikt de eerste 100 woorden van een artikel namelijk als referentiekader om te bepalen waar een artikel over gaat.

Gebruik afbeeldingen

Zorg ervoor dat de teksten die je schrijft worden versterkt met bijpassende afbeeldingen. Gebruik bijvoorbeeld foto's, video's, infographics, cinemagraphs en audio om de content die je hebt geschreven te versterken. Onderzoek van Buzzsumo wijst aan dat Facebookposts met een afbeelding of infographic 2.3x vaker gedeeld worden dan artikelen die alleen maar bestaan uit tekst. Op deze manier maak je content makkelijker leesbaar en zorg je ervoor dat de doelgroep langer op de pagina blijft hangen.

Websites met gratis stockphoto's die je hiervoor kunt gebruiken zijn bijvoorbeeld: Pexels, Unsplash, Stocksnap, Pixabay en Canva.

Stap 6: Benut de kracht van de URL-structuur

Zorg ervoor dat belangrijke zoekwoorden niet alleen in de webpagina zelf naar voren komen, maar ook in de URL-structuur van de pagina. De belangrijkste zoekwoorden vindt Google niet alleen in de tekst en de koppen van een webpagina, maar ook in de URL ervan.  

Stap 7: Voeg externe links toe naar jouw pagina

Dit onderdeel wordt in zoekmachineoptimalisatie ook wel ‘linkbuilding’ genoemd. Het ‘linken’ van een webpagina naar andere webpagina’s is een van de belangrijkste SEO succesfactoren. Zorg dat je naast het plaatsen van interne links (links naar webpagina’s binnen jouw domein) ook externe links krijgt die naar jouw webpagina’s linken. Door goede content te maken ga je opvallen, waardoor andere websites binnen jouw vakgebied op den duur naar jouw content zullen gaan verwijzen. Het zal veel tijd en energie vergen om backlinks te verkrijgen van betrouwbare websites, maar voor Google blijft dit anno 2018 nog steeds dé indicatie die aangeeft dat een website betrouwbaar is en relevante content aanbiedt.

Stap 8: Contentpromotie  

Je hebt een goed artikel geschreven waarin je een specifieke vraag van je doelgroep beantwoordt. Het artikel heb je zoekmachinevriendelijk geschreven en voorzien van zowel interne als externe links. Dan is het daarna tijd voor de volgende stap: het promoten van deze content. Die moet nu namelijk zichtbaar gaan worden voor de doelgroep. Naast bijvoorbeeld het blog op je website kun je deze content ook delen op social media. Daarnaast is het handig om websites die relevant zijn binnen jouw sector te benaderen om jouw content te verspreiden. Zo bereikt je content meer publiek én bouw je een sterke linkwaarde op. Ben je bijvoorbeeld een zorginstelling? Dan zou je kunnen overwegen om Zorgvisie te benaderen om jouw relevante artikel te delen.

Stap 9: Meet, optimaliseer en ‘keep it fresh’

Na het publiceren en delen van de content op je website, is het nu de kunst om te meten en te analyseren wat de doelgroep van de content vindt. Hoe hoog is de bounceratio? Hoe lang blijven mensen gemiddeld op de artikelpagina? Hoe hebben de lezers van het artikel jouw artikel gevonden? In Google Analytics vindt je een hoop antwoorden op al deze vragen. Kom je erachter dat een bepaald zoekwoord relevanter is dan het zoekwoord dat jij hebt gebruikt? Pas het artikel dan aan. Zorg er daarnaast ook voor dat je content actueel blijft. Google houdt van verse content. De zoekgigant wil gebruikers namelijk de meest actuele en de meest relevante zoekresultaten tonen bij iedere zoekopdracht. Om te zorgen dat je content vers blijft kun je de meest relevante artikelen op je website om de 6-12 maanden updaten. Bij een update vul je het oude artikel aan met de laatste cijfers, trends en ontwikkelingen, zodat de informatie die erin staat weer helemaal actueel is.

Minimum Viable SEO

Begin je in de stress te raken na het lezen van al deze SEO tips? Niet doen! Je hoeft alle verbeteringen niet in één keer door te voeren. Maak in plaats daarvan een roadmap waarbij je de belangrijkste taken als eerste doet. Moz legt in dit artikel uit hoe je de SEO-taken het beste kunt prioriteren.

Heb je iedere maand niet meer dan 1-2 uur de tijd om te besteden aan SEO? Bekijk dan deze korte video waarin wordt uitgelegd hoe je tot een Minimum Viable SEO kunt komen. Hierbij focus je je dus niet op al deze SEO-factoren, maar ga je alleen met de belangrijkste zaken aan de slag.