CRM & marketing automation voor non-profit organisaties

CRM & marketing automation voor non-profit organisaties

Seb van Deursen
Seb van Deursen - 28 oktober 2019

We merken dat veel non-profit organisaties druk bezig zijn met het implementeren van nieuwe CRM-software en serieus werk willen maken van marketing automation. In deze blogpost lees je over 3 verschillende oplossingen die we het afgelopen jaar hebben toegepast. Deze drie cases laten je zien op welke wijze non-profit organisaties meer donaties of meer ticketverkoop kunnen realiseren met de inzet van CRM-software en/of marketing automation.

Gerichter donateurs werven met CRM PerfectView koppeling

Het Zuid-Hollands Landschap streeft naar 10% beschermde natuur in de provincie en is er de laatste jaren goed in geslaagd om haar relevantie duidelijk te maken aan inwoners van de provincie. Maar hoe dit draagvlak om te zetten in financiële steun?

Conversie van activatie naar donatie

De organisatie is deels afhankelijk van donaties, zowel structurele donaties als eenmalige giften, vaak gekoppeld aan een bepaald project. Via de website tonen we, als in een webshop, wandel- en fietsroutes, activiteiten voor kinderen en excursies. Op het moment dat de gebruiker enthousiast is geworden over het actief beleven van de natuur, bieden we allerlei manieren aan om het behoud en onderhoud van diezelfde natuur te steunen. 

Een beter inzicht in de data met PerfectView

In 2018 heeft het Zuid-Hollands Landschap besloten alle userdata centraal op te slaan in PerfectView. Dit pakket is een van de bekendere CRM-systemen in Nederland. Met onze koppeling zorgen we ervoor dat alle door de gebruiker ingevoerde gegevens juist worden opgeslagen in PerfectView. Denk aan inschrijvingen voor excursies, donaties en aanmeldingen voor de nieuwsbrief. Nu alle ‘leads’ en donaties bij elkaar op één plek staan, is de organisatie in staat efficiënt en op maat contact te zoeken.

Gerichte campagnes door de Salesforce API

Het Diabetes Fonds maakt onderzoek naar diabetes type 1 en 2 mogelijk en is er de laatste jaren goed in geslaagd om met een goede contentstrategie veel traffic naar haar website te trekken. Hoe zorgen we dat we een deel van deze bezoekers verleiden tot het steunen van de organisatie?

Een brochure om leads te genereren

Hoe je website ook binnenkomt, op een gegeven moment wordt er een gratis brochure aangeboden die aansluit bij jouw specifieke informatiebehoefte. Om de brochure te kunnen ontvangen dient de bezoeker een e-mailadres in te vullen. Dit is het startpunt van een relatie tussen bezoeker en de organisatie, waarbij het Diabetes Fonds een compleet programma heeft om een bezoeker in stapjes te verleiden tot het structureel steunen van de organisatie.

Alle users en interacties in één CRM

Na een zorgvuldig selectieproces heeft het Diabetes Fonds ervoor gekozen om Salesforce toe te gaan passen voor het centraal opslaan van al deze gebruikersdata. Wij hebben er voor gezorgd dat alle formulier aanvragen en donaties via verschillende API’s in Salesforce worden opgeslagen. Dit levert het Diabetes Fonds rijke bezoekersprofielen op waarmee automatische en gerichte online campagnes gevoerd kunnen worden.

Marketing automation e-mails via Spotler koppeling

Het Concertgebouw Brugge is een veelzijdige en toonaangevende concertzaal met een grote focus op online verkoop van tickets. Hoe kunnen we op geautomatiseerde wijze zorgen voor meer kaartverkoop?

Herinnering aan een onafgemaakte bestelling

Na het optimaliseren van de website (inclusief salesflow) zagen we een ongewijzigd percentage van bezoekers die wel een voorstelling in hun winkelmandje hadden zitten, maar de order niet afrondden. Uit cijfers vanuit de e-commerce sector is bekend dat een zogenoemde ‘abandoned cart e-mail’ in circa 2% van de gevallen alsnog tot een order leidt. Dit is een e-mail die de gebruiker er aan herinnert dat er nog een niet afgeronde bestelling op hem of haar wacht.

Spotler en automatische mails

Abandoned carts zijn voor reguliere product webshops inmiddels min of meer standaard. Voor ticketverkoop van concerten en voorstellingen is dat nog niet altijd het geval. Dat komt onder andere doordat een concert is gebonden aan een bepaalde datum, tijd en zaalcapaciteit.  Een concert kan bijvoorbeeld al plaats hebben gevonden of zijn uitverkocht. Voor het Concertgebouw Brugge maakten we een koppeling tussen data uit het ticketingsysteem SRO, onze webdatabase en het email marketing platform Spotler (voorheen Mailplus). Bezoekers van de website van het Concertgebouw Brugge ontvangen na enige tijd een automatisch gegenereerde e-mail van het Concertgebouw als ze de website hebben verlaten met een nog een niet afgeronde order in hun winkelmand.

 

Meer weten?

Mocht je meer willen weten over deze cases of ben je benieuwd naar wat we vanuit Zicht voor jouw organisatie kunnen betekenen, neem dan contact met me op via seb@zicht.nl

Seb van Deursen Managing partner & Creative director